Al-Quran

Listen to Quran

Ahad, 31 Oktober 2010

Kurang makan lanjutkan usia

Bagaimana pembatasan kalori dapat melanjutkan umur? 
1. Pembatasan Kalori mengaktifkan gen lanjut usia (SIR2)

2. Gen SIR2 merangsang pengeluaran sirtuins (protein) yang melindungi sel daripada kebuluran serta mengekalkan kehidupan sel.

Selepas menguji lebih 10,000 kimia, Dr. David Sinclair dari Fakulti Perubatan Universiti Harvard mendapati resveratrol merupakan suatu perangsang SIR2 yang paling berkuasa - gen sama yang dinyatakan semasa pembatasan kalori. 

Dalam kajian berasingan oleh Dr. Cynthia Kenyon dari Universiti California, adalah didapati dua jenis hormon - insulin dan IGF-1 (faktor pertumbuhan menyerupai insulin) terlibat dalam pengawalan proses penuaan. Dengan mengawal gen untuk mengurangkan IGF-1 dalam tikus, maka beliau dapati tikus itu dapat hidup 25 peratus lebih lama berbanding tikus biasa. Penyelidikan Dr. Sinclair menyokong penemuan Dr. Kenyon, tambahan pula Dr. Sinclair mendapati resveratrol dapat mengawal pengeluaran IGF-1. Berdasarkan kajian Dr. Kenyon yang terdahulu, seorang penyelidik di Perancis, Dr. Martin Holzenberger, baru-baru ini mengubah tikus secara genetik. Ia bertujuan agar tikus itu dapat memberi tindakbalas yang tidak memuaskan terhadap hormon IGF-1. Beliau mendapati tikus yang kekurangan IGF-1 hidup 26 peratus lebih lama berbanding tikus biasa. 

Dalam satu kajian yang berkaitan, Dr. Ronald Kahn dari Joslin Diabetes Centre mengumumkan data menunjukkan tikus yang diubah genetik untuk memberi tindakbalas yang tidak memuaskan terhadap insulin, didapati mampu hidup 18 peratus lebih lama berbanding tikus biasa. 

Setakat ini, semua kajian lanjutan dilakukan ke atas cacing, serangga dan haiwan kecil lain. Jika kajian yang sedemikian hendak dilakukan ke atas manusia, ia akan memakan masa lebih 100 tahun untuk mendapat keputusannya. Bagaimana pun, adalah penting kita menyedari manusia berkongsi beberapa gen dengan organisma yang paling ringkas, seperti lalat buahan dan cacing sehingga sebanyak 98 peratus daripada DNA kita, juga dijumpai dalam tikus.

Dengan manfaat kesihatan yang anda perolehi daripada resveratrol, anda seharusnya menjadikannya sebahagian daripada program suplemen harian anda - demi kehidupan yang lebih sihat dan jangka hayat yang lebih panjang.

Apa yang elok dalam melaksanakan program ini ialah ia tidak menimbulkan apa-apa masalah sampingan. Sekalipun anda tidak berjaya menambah 5, 10, atau 15 tahun kepada usia anda, tetapi kemungkinan anda masih lagi boleh mendapat manfaat beberapa ciri resveratrol yang telah terbukti dapat mencegah banyak masalah kesihatan yang lain seperti penyakit jantung koronari, angin ahmar, kanser dan Alzheimer.

Penduduk Perancis mengalami kejadian penyakit jantung koronari yang agak rendah walaupun mereka makan makanan yang kaya dengan lemak tepu. Orang pertama yang mengesan fenomena ini ialah Samuel Black, seorang pakar perubatan bangsa Irish, pada tahun 1819. Percanggahan yang agak jelas disebabkan orang Perancis suka minum wain merah selepas makan, ini dikenali sebagai "Paradoks Perancis". Namun, kajian berikutnya mendapati jawapan kepada "Paradoks Perancis" ialah sebatian yang dikenali sebagai "resveratrol" yang terkandung dalam wain merah tersebut yang juga sebenarnya terdapat dalam buah anggur.

Resveratrol merupakan salah satu ahli daripada kumpulan sebatian yang dikenali sebagai "fitoalexin". Pokok anggur dan tumbuhan lain mengeluarkan resveratrol sebagai tindakan pelindung semasa mereka menghadapi kegentingan seperti cuaca buruk atau semasa kesukaran untuk mendapat nutrien. Resveratrol juga dikeluarkan oleh tumbuh-tumbuhan sebagai perlindungan terhadap serangan kulat dan penyakit yang lain. Pokok yang disembur dengan racun serangga mengandungi sedikit sahaja, atau tiada langsung resveratrol. Tumbuhan yang ditanam di kawasan iklim kering mengandungi kurang resveratrol berbanding di kawasan lembap.

Meminum wain bukanlah cara yang terbaik untuk mendapatkan resveratrol kerana konsentrasinya berubah-ubah. Bukan sahaja ia dilarang dalam agama Islam, ia juga bergantung kepada keadaan penanaman pokok anggur itu. Daripada semua jenis tumbuhan termasuklah pokok anggur, sumber yang paling kaya dengan resveratrol ialah daripada sejenis tumbuhan perubatan herba yang dikenali sebagai "polyganum cuspidatum" (atau pokok Knotweed Jepun). Seperti namanya, pokok ini terdapat banyak di Jepun.

Manfaat resveratrol:

1. Membantu menentang penyakit jantung melalui kegiatan anti oksida yang kuat dengan meningkatkan nitrik oksida. Ia dapat mengendurkan saluran darah dan mengurangkan gumpalan darah serta mengelakkan saluran darah tersumbat secara tidak normal. 

2. Berkesan untuk menentang perkembangan pendepositan amyloid yang dikaitkan sebagai penyebab penyakit Alzheimer. 

3. Mampu merencat kedua-dua perkembangan dan pertumbuhan sel kanser di samping dapat membunuh sel kanser yang sedia ada. 

4. Bertindak sebagai pelindung daripada kanser kulit, kanser usus, penyakit hati, radang malah kesakitan juga. 

5. Amat berkesan khususnya dalam membantu mengekalkan aktiviti estrogen yang normal. Sebagai fitoestrogen, ia dapat membantu mengawal kejadian gejala putus haid seperti merah panas, turun-naik perasaan, penghakisan tulang-temulang dan lain-lain. Ia juga berguna untuk menghalang kemunculan dan kemaraan penyakit kanser yang berkaitan estrogen, seperti kanser payu dara dan prostat. Ia juga telah dibuktikan dapat menghalang keupayaan sel kanser untuk menular ke tulang-tulang khususnya ke pankreas, buah pinggang dan daripada menyebabkan kanser payu dara. 

Suplemen Resveratrol

Jika anda ingin mencari suplemen resveratrol, carilah formula yang mengandungi ramuan tambahan quercetin untuk memanjangkan masa tindakan perlindungan resveratrol dalam badan kita dan untuk meningkatkan lagi penyerapan resveratrol.

Satu lagi kelebihan daripada tambahan quercetin dalam formula ini ialah quercetin juga mempunyai beberapa ciri manfaat kesihatan yang sama seperti resveratrol, iaitu anti radang dan antioksidan. Maka gabungan ini mempunyai kesan berganda dalam menggalakkan kesihatan yang baik.