Al-Quran

Listen to Quran

Sabtu, 30 Oktober 2010

Testimonial Memoir Ibu

Bicara Ilmu & Kehidupan
Salam sejahtera buat semua...Terima kasih krn terus setia mengikuti bicara ilmu& kehidupan tanpa suara drpd saya...Masa bergerak pantas...sekarang dahpun masuk bulan Rejab tak lama Syaaban dan Ramadhan. Emm...bulan Rejab meninggalkan memori yang sangat bermakna dalam hidup saya. Lewat 2 tahun lalu hari-hari begini merupakan hari-hari akhir saya menghabiskan sisa waktu saya dengan arwah ibu yang tercinta.... Tanggal 17 Rejab 1428H...selalu juga nombor ini dilintaskan Allah dalam benak fikiran saya, tapi waktu itu saya tidak mengerti apa-apa...rupa- rupanya Allah mengirimkan isyaratNYA.. .17 Rejab hari bersejarah buat saya...insan yang paling saya kasihi dalam kehidupan saya bakal dijemput pulang mengadap PenciptaNYA. ...be prepared.... bersedia. ..Ya itulah mesej Allah sebenarnya.. ..Alhamdulillah segala-galanya berjalan lancar dan tenang ...mudah sekali. Segala-galanya bagai diatur Allah...daripada pengurusan jenazah.... tetamu yang hadir...MasyaAllah. ..macam ada VIP kat masjid dan di kubur...khabarnya hampir 300 lebih jemaah yang menyolatkan jenazah arwah...parking lot masjid pun tak cukup...padahal itu adalah hari bekerja...Keikhlasa n dan kebaikan hati ibu itulah yang menambat ukhwah ibu dikalangan saudara mara & para sahabat...pesakit abah dan kenalan...Rakan- rakan niaga DCL...kenalan. ..sahabat saya pun tak kurang juga....ada hadir sama...rezeki ibu...

Hinggalah di kuburan...tetamu membanjiri.. .keistimewaan ibu berlipat ganda apabila seorang lagi jenazah sedang dikebumikan. ..Cuma menunggu saat utuk ditalkinkan. ..kali ini...insan paling istimewa dalam hidup ibu mengambil tanggungjawab itu...(sungguh bertuah ibu dihadirkan insan seistimewa abah dlm hidupnya...kasih abah utk ibu memang tidak berbelah bahagi...TULUS SUCI menjaga ibu dunia & akhirat)abah sendiri yang mentalkinkan kedua-dua jenazah ini...Berat mata memandang... berat lagi bahu yang memikul...melalui proses kehilangan insan yang dikasihi suatu perjuangan yang sangat bermakna...inilah sebahagian UJIAN yg Allah hadirkan buat kami.

Itu yang kadang tidak kuat kekuatan dalaman...tambah pula sokongan luaran tiada....hidup terasa sunyi dan sepi....kehilangan. ..kesedihan berlarutan.. ..makan dalam akhirnya langkah mengikuti yang telah pergi...(apapun Allah LEBIH TAHU ...pastinya itu YANG TERBAIK untuk hambaNYA dari terusan menderita dijemput pulang mengadapNYA) ...Inilah dalam salah satu cabang besar displin kaunseling yang dinamakan LOSS & GRIEF ~ bagaimana mengurus emosi yang kehilangan.. .selalunya melibatkan isu-isu kematian tapi ianya juga sebenarnya terpakai juga utk isu-isu yang melibatkan kehilangan yang disebabkan perpisahan, penceraian, malapetaka bencana, musibah penyakit , trauma dan sebagainya.. .bagaimana harus kita mengendalikan keadaan ataupun konflik ini agar TIDAK MEMUDARATKAN DIRI...inilah yang kadang boleh mnyebabkan depressi dan jika tidak ditangani dengan baik malah boleh membawa kpd masalah kesihatan mental yang lebih serius...putus cinta selalunya.

Memoir Ibu...
Arwah ibu ditahan wad lantaran kondisi kesihatan beliau yang semakin merosot ketika melakukan radiotheraphy di SJMC...yg dah tukar namapun kini SIME DARBY HOSPITAL SUBANG JAYA...hemm. ..banyak kenangan kami sekeluarga disitu.Alhamdulilla h ibu hanya ditempat di wad biasa jadinya dapatlah kami seisi keluarga menemani beliau hingga ke akhir nafasnya yang terakhir...semua anak-anak, cucu dan suami ada di sisi...Ingat sehari sebelum beliau meninggal , ibu tidur lewat nak dekat jam 11.30 malam masih leka berborak rancak melayan sepupu abah yang datang melawat elok pulaktu nurse tak kacau macam tahu-tahujer inilah hari-hari terkahir beliau ingin berbual panjang dengan kami...beria sungguh dia berborak...apa yg berianya dibualkan... kisah-kisah perjalanan kehidupan kami sekeluarga dan paling bersungguh dia bercerita tentang menantu kesayangannya. ..keikhlasan & ketulusan hati adakalanya tidak perlu diucapkan memadai dengan perbuatan, riak wajah, kasih sayang, perhatian dan bahasa tubuh kita.Keikhlasan ,kejujuran dan pengorbanan yang tulus inilah antara penawar dalam membantu perjuangan insan-insan yang dikasihi dalam perjuangan mereka meneruskan hari-hari terakhir mereka. Setiap waktu pinta saya pada Allah...demi kebaikan yang aku panjangkan kpd sahabat yang memerlukan.. ..membantu hambaMu..berikanlah kami seisi keluarga kesempatan melewati hari-hari indah dan ceria selalu...itulah pinta saya bila kebaikan yang dihulurkan kpd para sahabat dan klien yang menarik nafas lega & bersyukur... bertemu jalan keluar dan sembuh dari luka yang mahupun masalah yang membelenggu diri.

Allah Menjawab Pintaku...
Allah menjawab doa kami sememangnya hari-hari itu sangat indah dan membahagiakan apatah lagi dengan keletahan abang ngah ....mujurlah saya menurut kata ibu....takyah sekolahkan abang ngah tadika awal....tunggulaa 5 tahun nanti...inilah penghibur neneknya...pagi- pagi lagi dah bikin havoc...dipesan jangan kacau nenek tidur (pesakit kanser lazimnya memang tak boleh tidur malam...kata ibu badan bagaikan bisa yang teramat sangat mencucuk hanya Tuhan yang tahu...lazimnya malam ibu diisi dengan zikir dan qiamulail... adatakde selalunya menjelang Subuh baru dapat lelapkan mata...Azan Subuhjer ibu akan bangun...mengemaska n diri dibantu abah...dan solat berjemaah).. .Jadi kadang selepas Subuh ibu akan tidur semula...hemm. ..tak sempat bila si bujang kacak (dia perasan sendirilaa.. ..siap bg nama email dia ermankacak.. .sukaatilaa awaklaa abang ngah asalkan awak bahagia)...Kalau dia dah bangun boring takde siapa nak lawan borak...yerlaa kadang ibu sibuk di dapur masak utk hidangan tengahari sekeluarga sebelum bergerak menjalani internship di Talian Sahabat mahupun menghadiri kuliah ...atuk mengaji...dalam nenek rehatkan diri...tidur sebentar.... dia menjerit ala menyanyi.... Nenek! Wake up....SUN dah keluar...wake up nek...kadang pulak dia curi-curi kacau nenek bila ibu tak nampak...nenek bukak mata nek...dia sengkangnya mata nenek dengan jarinya....soh buka mata luas-luas layan dia bercerita... dicium-cium. ..peluk neneknya...tak jadi tidur neneknya.... itulah buah hati nenek. Kadang sempat juga neneknya bertanya...Erman dah doakan nenek biar nenek cepat sembuh...pantas dia menjawab...Dah! nek...Macam mana erman doakan nenek...Jawabnya spontan..”.Bismillahirahmanni rrahim... Astaghafirullaha lazim...”Terkekek semua ketawa dibuatnya... manataknya. ..istighfartu TAGLINE neneknya...nak tahu bila? Bila cucunya buat hal laa...adalaa projeknyatu. ..ntah apa-apa menconteng dinding ker...main bedak...panjat grill dan sebagainya.. .so kuah tumpah ke mana ke cuculaa...itulah yg dicerap cucunya...tapi digunakan ikut sukati dialaa...kecik lagik waktuniepun usia abang ngah dalam 4 tahun...berjalanjer otaknya...sama rancaknya dengan keletah dia...

Segalanya SEGAR dalam ingatan tapi kalinie berbeza I’ve made PEACE with it!!!(Alhamdulillah ...with the HELPS OF ALLAH & EFT...self healing magic)

Kini hampir 2 tahun peristiwa bersejarah itu berlalu segalanya masih segar dalam ingatan...INILAH ANTARA HADIAH-HADIAH PALING BEHARGA DALAM KEHIDUPAN SAYA SEBANARNYA.. .Cuma bezanya hari ini saya menoleh ke belakang tiada lagi kesedihan yang mendalam...tidak seperti awal-awal tahun pertama dahulu...KESUNYIAN. ..KESEDIHAN. ..KEHILANGAN amat dirasai apatah lagi ibulah pendengar setia saya dan anak-anak... kali nie giliran saya pula menjadi PENDENGAR SETIA anak-anak kerana apa saya tidak mahu mereka merasa KEHILANGAN nenek...itu jugalah yang membawa saya pada dunia baru yang saya sendiri tidak pernah menduga...Allah lorongkan saya jalan-jalan yang mudah....menyiapkan saya dengan setiap inci perjalanan itu dengan ILMUNYA...meneruska n pengajian dalam bidang counselling psychology.. .diberi peluang menikmati HIKMAH ilmu yg diterokai dengan latihan praktikal yg “sangat mengujakan”...bekerjaya dari rumah...menawarkan perkhidmatan kaunseling /theraphy secara ONLINE CLINIC...segalanya berjalan dengan begitu indah dan tersusun...sangat HEBAT PERENCANAAN ALLAH utk saya...Terima kasih pada Allah atas hadiah & keajaibanMU buat kami seisi keluarga...

Jika dahulu ...memang saya akui...sebagai hambaNYA yg diuji ~ menjalani praktikal universiti kehidupan dlm cabang LOSS & GRIEF....kehidupan sememangnya terkesan sehinggakan nak senyum pun saya macam tiada deria....hidup macam tiada makna...anak- anak dan suamilah penguat semangat & penghibur saya...dan episod ini jugalah membawa saya lebih mengenali diri...kekuatan & aset yang dibekalkan Allah...saya meneroka dan meneroka...pelbagai keindahan yang saya temui...eksplorasi interaksi tubuh, stress, pendaman emosi, sains minda...kuasa doa...EFT... semua ini memperkukuhkan lagi penerokaan peringkat Sarjana saya...Wooww! Semuanya best-best belaka...AMAZING! !!It’s awesome man!!!Ingin sekali saya KHABARKAN KE SELURUH ALAM...ALLAH HEBAT...ALLAH ADIL...carik. ..carik.. ..sujud.. .mohon padaNYA...berdoa. ...jangan mengalah walaupun terkadang... Allah tangguhkan.. ..tidak mengapa....kerana apa???Inilah dia...ada HADIAH YANG LEBIH HEBAT menanti anda...Allah sediakan...SABAR & IKHLAS....utknya! pasti tidak sia-sia...dan yang penting JANGAN LUPA MINTAKKK!Please Allah..help me! InsyaAllah pasti dikirimkan hadiahnya...

Jangan Biarkan Masalah Membelenggu Diri...
And...TAKE ACTION! BE RESPONSIBLE TO YOUR LIFE....STOP COMPLAINING OR BLAMING OTHERS!TAKE INCHARGE...ambil tanggungjawab utk anda mengubah kehidupan anda!!!Boleh! !!Pasti BOLEH jika anda membenarkan kebahagian, kejayaan, ketenangan melewati perjalanan anda...bagaimana caranya???Keikhlasa n, ketulusan, istiqamah dan komitmen diri anda untuk terus berjuang dan menikmati transformasi impian yang dihajati.... MIMPI MAMPU MENJADI REALITY...ia akan jadi lebih mudah jika anda fikirkan MUDAH...memanglah mudah kalau Allah izinkan...so cara termudah.... PLEASE ALLAH!!! Minta dilorongkan jalan-jalan kejayaan...jalan kebahagian & ketenangan ~ diketemukan dengan insan yang diredhai dalam membantu pencarian anda...insyaAllah mudahlah ia...

KEJUJURAN, KEADILAN MENJADI NILAI PEGANGAN SAYA...
Saya memegang nilaian KEJUJURAN dalam diri saya...kejujuran inilah yang saya bawakan...saya juga sama seperti anda...melewati ujian & perhatian KASIHNYA...HIDUP TIDAK PERNAH SEMPURNA TAPI KASIH ALLAH YANG HEBAT & TIDAK BERTEPI ITULAH YANG MENJADIKAN KEHIDUPAN INI SEMPURNA...SUNGGUH INDAH & HARMONI...saling lengkap-melengkapi menunjukkan bukti KEAGUNGAN ILAHI. Sayang sekali jika waktu dibazirkan begitu sahaja. Dan sesungguhnya perjalanan ini sangat indah dari diisi dengan sungutan, kesalan, kesedihan, api dendam, benci, marah, putus asa, mencari kelemahan mahupun kesilapan orang lain, menghukum diri sendiri atau orang lain, penolakan, penganiayaan dan sebagainya.. .HIDUP SESUATU YANG SANGAT BEHARGA DAN SEHARUSNYA DINIKMATI RUANG & PELUANG ITU...Nilaian ini jugalaa sebenarnya yang diwariskan oleh ibu tercinta...JUJUR. ..(tiada rahsia antara ibu & saya...macam kawanjer no boundary between us)ADIL...(sama rata...tetamu atau pesakit abah yang kurang berada ker...sederhana ker....kaya. ..Dato... Datin...Pn Sri samajer layanan ibu dengan sikap ramah, budi bahasa dan santunnya... dan dgn cucu pun begitu belikan hadiah ker mainan pun samajer biar jangan ada iri hati katanya)...itulah yang membuatkan beliau disenangi ramai...ramai sahabat...dan dirindui semua...InsyaAllah kehidupan akan lebih tenang & diberkati...

Sehingga bertemu lagi...warnai kehidupan anda dengan warna –warni keindahan dan kebahagian.. .insyaAllah yang hadir nanti juga yang indah-indah dan membahagiakan. ...Amin.. .Ya Rabbal Alamin...utk dikembalikan kpd Allah juga...jadi khalifah yg lebih bagus dari semalam...

Untuk ibu yang dikasihi...AL- Fatihah buatmu bonda Almarhummah Hajjah Halimah Binti Fatimah moga tenang & sejahtera beradu di sisiMU Ya Allah..Amin. ..Ya Rabbal Alamin