Al-Quran

Listen to Quran

Ahad, 31 Oktober 2010

Rawat obes akibat stres

SETELAH mendalami bidang perubatan dan melaksanakan program diet menggunakan hormon bioidentikal saya berasa begitu gembira dapat membantu mereka yang bermasalah seperti itu. Tanpa rawatan yang spesifik tidak mungkin pesakit saya dapat menurunkan berat badan dengan mudah.

Ini kerana masalah yang dihadapi bukanlah kerana faktor makan berlebihan semata-mata. Sebaliknya pesakit yang berkunjung ke Marissa Estetik tidak mempunyai masalah untuk mengawal pemakanan mereka. Mereka mencuba pelbagai ubat-ubatan dan produk pelangsingan namun hampa. Untuk bersenam pun tidak mampu kerana tubuh terasa berat dan tenaga juga berkurangan. Oleh kerana itu ramai yang menjadi kecewa. Rawatan dari klinik-klinik biasa juga tidak mampu membantu. Puas sudah menahan selera dan mengikat perut namun badan tetap juga mengembang. Sebenarnya ini adalah masalah dalam metabolisme tubuh mereka. Apabila badan tidak boleh membakar makanan dan lemak segalanya terkumpul sebagai cecair yang melekit dan menyumbatkan sel-sel kita. Akibatnya sel-sel tubuh menjadi rosak dan mengalami metabolisme yang tidak efektif sehingga lemak dan karbohidrat tidak dapat dibakar. Masalah ini ibarat satu kitaran yang merosakkan tubuh badan kerana makanan yang tidak diproses menjadi tenaga akan hanya menjadi bahan berupa lendir dan mukuous mucous. Bahan tersebut akhirnya menyumbatkan sel-sel dan akhirnya menjadi rosak. Sel yang rosak hilang upaya untuk menghasilkan tenaga yang diperlukan oleh tubuh dan akhirnya seseorang itu akan menjadi sangat lemah.

Masalah metabolik saya bahagikan kepada lima jenis yang utama. Untuk minggu ini saya menghuraikan dua daripadanya terlebih dahulu.

1) Masalah lemak pada belakang tubuh.

Lemak berkumpul dengan banyak pada bahagian belakang terutamanya di bawah leher. Ia berbonggol. Dalam bahasa saintifik (perubatan) ia dikenali sebagai buffalo hump. Bagi mereka yang mengidap masalah ini lemak juga banyak berkumpul pada kawasan scapular (tulang selangka). Ada kalanya ia terletak di bawah ketiak sehinggakan sukar memakai coli dengan baik. Keadaan itu juga membuatkan buah dada kelihatan besar dan tidak di bentuk dengan menarik. Mereka yang mempunyai masalah ini tidak dapat menurunkan berat badan dengan mengamalkan diet semata-mata. Ini kerana dalam tubuh mereka terdapat hormon cortisol yang terlalu tinggi. Hormon ini sangat cenderung mengumpulkan lemak. Cortisol adalah hormon yang dikeluarkan oleh kelenjar adrenal dalam tubuh kita. Peningkatan adrenal adalah disebabkan faktor tekanan (stres) dan juga makanan tertentu seperti gula yang tinggi yang meningkatkan aktiviti adrenal. Ubat-ubat untuk diet juga boleh membuatkan adrenal aktif. Oleh kerana itulah mereka yang mengamalkan ubat diet apabila berhenti mengambil ubat akan mengalami kenaikan berat badan yang banyak disebabkan oleh kelenjar adrenal terlalu aktif. 

Sebenarnya hormon cortisol amat mustahak kepada kita dalam kuantiti yang optimum. Apabila tubuh mengalami stres seperti membuat kerja berat atau bersenam, tubuh menggunakan banyak tenaga dan perlu mengumpul semula tenaga itu. Pada masa itulah hormon cortisol memainkan peranan yang sangat penting. Hormon ini menjadikan tubuh kita mengumpul tenaga dalam bentuk lemak. Pada zaman moden stres yang melanda bukannya dari segi fizikal tetapi kebanyakannya melibatkan mental. Namun tubuh kita mengenalinya sebagai stres fizikal menyebabkan cortisol terhasil dengan banyak. Boleh dikatakan mereka yang mengalami masalah obesiti melibatkan pengumpulan lemak yang tinggi pada belakang mempunyai stres yang agak tinggi dalam kehidupan mereka. Mereka gagal berdiet di sebabkan faktor ini. Rawatan yang sesuai sudah tentulah penggunaan hormon bioidentikal yang membantu mengurangkan paras cortisol. Selepas paras cortisol berkurangan akan berlaku perubahan berat badan menakjubkan. Begitu juga bentuk tubuh di mana perubahan yang berlaku akan menjadi ketara. 

2) Masalah lemak pada bahagian depan tubuh iaitu pada buah dada, ketiak, perut termasuk lengan.

Lemak yang berkumpul pada bahagian ini adalah disebabkan oleh faktor hormon yang tidak seimbang. Di dalam tubuh wanita terdapat hormon yang penting iaitu estrogen dan progestron. Kehadiran kedua-dua hormon ini perlu seimbang. Apabila estrogen terlalu banyak maka akan berlaku ketidak seimbangan. Estrogen cenderung untuk mengumpulkan lemak pada perut, dada, lengan dan ketiak. Mereka yang mengalami masalah ini cepat letih dan sukar memakai korset atau pakaian ketat kerana saiz badannya lebih besar apabila waktu petang atau malam. Korset yang dipakai terasa seolah-olah semakin ketat di sebabkan perkara ini. Sebenarnya tubuh mereka menyimpan air yang banyak. Semakin lama air menjadi semakin banyak dalam sel menyebabkannya mengembang sehingga baju yang yang dipakai terasa semakin ketat. Rawatan yang sesuai sudah tentulah rawatan yang meningkatkan progestron dan mengurangkan estrogen bagi wanita. Bagi lelaki pula kita akan meningkatkan hormon testosterone yang penting bagi lelaki dan mengurangkan estrogen juga.

Pendekatan menangani obesiti haruslah dibuat menerusi pelbagai aspek kerana mengawal makan sahaja bukanlah penyelesaiannya. Selepas rawatan barulah doktor akan mengenalpasti makanan yang sesuai dengan komposisi tubuh seseorang. Ini membuatkan seseorang lebih mudah menjaga dirinya bagi mengelakkan stimulasi hormon cortisol dan estrogen. Perubahan gaya hidup juga penting iaitu dengan menjauhi ketegangan dan bijak menghadapi tekanan dalam kehidupan seharian.