Al-Quran

Listen to Quran

Ahad, 31 Oktober 2010

Ancaman penghidap skizofrenia

SKIZOFRENIA dialami kira-kira 24 juta penduduk di seluruh dunia. Lebih daripada separuh pesakit tidak menerima rawatan yang sewajarnya. Lebih membimbangkan, kira-kira 90 peratus penghidap skizofrenia yang tidak dirawat tinggal di negara sedang membangun.

Ciri skizofrenia termasuk pemikiran, tingkah laku dan bahasa yang bercelaru dan abnormal. Penyakit ini boleh beransur-ansur menjadi lebih buruk. Ia menyebabkan pesakit memencilkan diri dari segi emosi dan menyukarkan interaksi sosial dan fungsi harian bagi diri mereka dan orang di sekeliling. 

Menurut Pengarah Pusat Sains Ketagihan Universiti Malaya dan Pakar Runding Psikiatri Kanan di Pusat Perubatan Universiti Malaya, Profesor Dr. Mohd Hussain Habil, data mendapati jangka hayat pesakit lebih singkat kerana kemungkinan mengalami kegemukan, kolesterol tinggi dan diabetes.

Penghidap skizofrenia menghadapi risiko lebih tinggi menghidap sindrom metabolisme yang merupakan masalah kesihatan umum di Malaysia. 

Merawat skizofrenia 

Ubat antipsikotik ialah jenis ubat yang digunakan untuk merawat skizofrenia, dan boleh diklasifikasikan sebagai antipsikotik konvensional atau atipikal. Seperti mana-mana ubat lain, sesetengah kesan sampingan mungkin dialami. Bagaimanapun kejayaan merawat skizofrenia membabitkan berbilang faktor, termasuk kemujaraban dan keselamatan ubat dan pematuhan pesakit kepada rawatan.

Setiap doktor yang merawat penyakit ini akan berhadapan dengan cabaran menyediakan rawatan yang sesuai untuk setiap pesakit, kerana setiap seorang adalah unik. Selain itu, kadar sindrom metabolisme yang tinggi di kalangan penduduk Malaysia menjadikan keadaan lebih sukar untuk merawat mereka. Menurut garis panduan amalan klinikal, 40 peratus daripada penghidap skizofrenia turut menghidap penyakit lain, dengan diabetes dan hipertensi merupakan penyakit paling umum. 

Buat masa ini, banyak ubat antipsikotik konvensional diketahui meningkatkan risiko sindrom metabolisme, justeru pemantauan teliti diperlukan untuk mengesan kemunculan awal keabnormalan metabolisme. Kerumitan ini boleh dikurangkan di kalangan pesakit yang menghidap skizofrenia dengan menggunakan ubat dengan profil metabolisme yang lebih baik , seperti antipsikotik atipikal lebih baru yang neutral dari segi metabolik. 

Pakar Perubatan Psikologi di Concord Clinical School, University of Sydney, Australia, Profesor Tim Lambert turut berkongsi pengalamannya merangka panduan untuk membantu pakar psikiatri menukar ubat pesakit skizofrenia kepada ubat antipsikotik atipikal dengan keputusan positif dari segi metabolisme. 

Prof. Lambert mengenal pasti empat langkah untuk menukar rawatan pesakit dengan jayanya:

* Kenal pasti pesakit dengan tahap keutamaan tinggi (mereka yang kini menghadapi risiko tinggi menghidap sindrom metabolisme, diabetes atau masalah kardiovaskular yang berkaitan)

* Rancang permulaan atau pertukaran

* Pastikan pesakit terus mengambil ubat

* Gunakan pendekatan berbilang disiplin