Al-Quran

Listen to Quran

Khamis, 21 Oktober 2010

Faedah susu ibu

Islam menggalakkan supaya setiap bayi diberikan susu ibu sejak bayi dilahirkan lagi. Allah menjelaskan dalam surah al-Baqarah ayat 233 yang bermaksud , "Dan ibu-ibu hendaklah menyusukan anak-anak mereka selama dua tahun genap,iaitu bagi mereka yang hendak menyempurnakan penyusuan itu."

Banyak kajian membuktikan kelebihan susu ibu berbanding susu sintetik/susu buatan dari lembu. Walaupun kajian demi kajian dilakukan untuk menyakan khasiat dengan susu ibu sendiri,tapi susu sintetik ini tidak dapat menandingi kehebatan Dan manfaat yang terdapat dalam susu ibu. Susu ibu adalah makanan yang terbaik sekali bagi pembesaran baik semenjak IA dilahirkan lagi.

Begitu agungnya Allah, sebaik bayi dilahirkan, proses pengeluaran susu ibu juga bermula. SubhanAllah, susu ibu mengandungi khasiat yang betul. Sebaik bayi dilahirkan,susu pertama berwarna kekuningan,IA dikenali sebagai KOLOSTRUM Dan mempunyai 3 kali lebih khasiat Dan antibodi serta sel darah putih yang tinggi.

KOLOSTRUM mampu melawan penyakit Dan amatlah rugi bagi ibu-ibu yang tidak menyusukan anak-anak mereka di awal waktu kelahiran. Susu ibu bersih Dan dapat menghapuskan bakteria,tambahan pula susu ibu menganduing DHA Dan AA(yang seperti Kita biasa dengar dalam iklan tin-tin susu). Kandungan DHA Dan AA dalam susu ibu adalah yang terbaik berbanding susu buatan.

Faedah Penyusuan Bayi :

1. Kita sering melihat bayi kecil menangis tanpa hent. Hal ini kerana besar kemungkinan pada masa itu perutnya telah kembung. Sekiranya bayi disusui dengan susu ibu selama tiga bulan masalah ini dapat diatasi,Insya-Allah. Selain itu, susu ibu dapat menentang penyakit biasa seperti sembelit,lelah Dan ekzema.

2. Susu ibu tersedia bila-bila masa Dan telah disteril secara neutral Dan bebas dari sebarang kuman Dan bakteria,walaupun diperam berapa lama dalam badan si ibu,susu ini tidak akan basi.

3. Mampu meningkatkan kecerdasan bayi Dan penumbuhan sel-sel otak sehingga 10-15 kali lebih cepat berbanding mereka yang meminum susu lembu.

4. Mencegah dari penyakit rabun malam.

5. Mencegah bayi dari mendapat alahan.

6. Menggelakkan taun.

7. Menggelakkan jangkitan telinga.

8. Susu ibu mengandungi Asid Docosahexanoic Dan Asid Arachidonic yang berguna bagi penumbuhan sistem otak Dan saraf. Ia tidak terdapat dalam susu tiruan.

Sekian sahaja ilmu yang dapat saya kongsikan untuk anda semua,mudah-mudahan ilmu yang sikit ini mendapat berkat Dan sebarkan demi kebaikan bayi-bayi Kita.